Hledaný výraz musí mít více jak 2 znaky.
Negrelliho viadukt dnes slaví své otevření, a to rovnou dvakrát. Přesně dnes 1.6. před 170 lety se po mostě projel první vlak, a právě dnes se most znovu otevírá dopravnímu provozu po téměř tříleté rekonstrukci.
Negrelliho viadukt vznikl v letech 1845-1849 jako součást železničního propojení Olomouc-Praha-Drážďany. Se svými 1 110 metry délky neměl v Evropě přes půl století konkurenci a doposud je nejdelším železničním mostem u nás. Na stavbě se tehdy podílelo až 3 000 českých, německých i italských dělníků pod vedením inženýra Aloise Negrelliho, který měl celou stavbu na starost. Ve světovém měřítku šlo o ojedinělou stavbu, ale i dnes viadukt zůstává impozantní stavbou, proto i jeho rekonstrukce přitahovala zaslouženou pozornost.
Původně most sestával z 87 oblouků, z nichž osm stálo přímo ve Vltavě. V roce 1871 byl most rozšířen o karlínský spojovací viadukt o délce 351 metrů. Během současné rekonstrukce bylo opraveno 100 oblouků, z nichž 45 získá nové využití nekomerčních a komerčních prostor pro oživení města. Část oblouků je kamenná a část z cihel. Právě na opravy cihlových oblouků naše společnost Klinker Centrum dodala více než 300 000 ks červených klinker cihel ve formátu 290x140x65 mm. Pod dohledem památkářů byla část cihlového zdiva obnovena a část nahrazena klinker cihlami od nás.
Rekonstrukci provedly společnosti HOCHTIEF CZ a. s., STRABAG Rail a.s. a AVERS, spol. s r.o.. Z plánovaných dvou let oprav se nakonec díky horšímu stavu některých oblouků protáhla rekonstrukce na téměř tři roky. Skoro tříleté práce zahrnovaly kompletní výměnu železničního svršku včetně technologických částí, výměnu 3,3 km kolejnic a zastaralého zabezpečovacího zařízení. Také náklady se vyšplhaly z původních 1,4 mld. na 1,9 mld. Kč.
Negrelliho viadukt je bezesporu unikátní stavbou v centru Prahy - na jedné straně kulturní památka, na druhé straně železniční tepna. Do budoucna má být také každodenním centrem pro setkávání obyvatel a návštěvníků Prahy. V několika opravených obloucích by měl vzniknout prostor, kde najdeme kavárny, obchůdky a nové klidové plochy se zelení a stromy.
My v Klinker Centru jsme rádi, že na tento projekt byly pro technické a vzhledové vlastnosti vybrány právě klinker cihly z naší nabídky a že se díky kooperaci s firmou Avers podařilo krásné dílo. Vedle stavby Tunelu Blanku a rekonstrukcí pražských kanalizací byl tak pro nás Negrelliho viadukt dalším velkým projektem v Praze, na který jsme opravdu hrdí. Děkujeme všem, kteří se na rekonstrukci podíleli a věříme, že most bude po této zásadní rekonstrukci sloužit minimálně dalších 170 let.